een toegevoegde realiteit.

Een op Augmented Reality gebaseerde festival beleving, die fungeert als een interactief, work in progress, gesammt kunstwerk.

  • iedereen kan permanent deelnemen

  • toegankelijke creatieve interactie

  • samenwerkingen met jonge talentvolle kunstenaars

  • knowhow van studenten media/game development studies

0
0
0
0

Er was eens…

een idee waarbij het ons geweldig lijkt om te zien hoe mensen een festival zouden kunnen beleven met hun telefoon samen. Absoluut niet, zoals in het gangbare leven, op een individualistische zombie wijze, maar juist een interactieve met alle andere telefoongebruikers.

Vanuit die interactie kan het concept op een creatieve manier ook evolueren door de gebruikers.

Toegevoegde realiteit of TR) (Engels: augmented reality of AR) is een live, direct of indirect, beeld van de werkelijkheid waaraan elementen worden toegevoegd door een computer. Deze soms met behulp van QR-code toegevoegde elementen bevatten veelal sensordata of extra informatie over de omgeving. 

Wij denken dat project “Er was eens…” de potentie heeft om door de jaren heen zichzelf te ontwikkelen en zo mee te kunnen groeien met het festival, alsware als een levend organisme wat de legacy’s van de vorige bezoekers met zich mee draagt.

Compleet variabel en multi inzetbaar.

De uitvoering van het idee is op meerdere manieren te benaderen, zowel financieel, haalbaarheid en toepasbaarheid.

toepasbaarheid

De mate van de toepasbaarheid bepaalt of het concept haalbaar en financieel past binnen het budget.

Er zijn meerdere manieren|technieken mogelijk om augmented reality toe te passen.

Door een actieve deelname van de bezoeker groeit het concept vanaf de opening van het festival.

Maar vooraf kan er een basis gemaakt worden door samenwerkingen tot stand te brengen tussen talentvolle creatievelingen en game developers. Zo kunnen er verschillende manieren/technieken tot stand komen die voor de interactie kunnen zorgen. Volg deze link naar simpel voorbeeldje.

In real time kunnen er dus ook objecten (ook evt. door bezoekers) gebouwd worden die overduidelijk een “link” zijn met de toegevoegde realiteit.

haalbaarheid

Deze wordt bepaald door de mate van toepassing.

Binnen het netwerk van Beerenberg (onze onderneming) bestaat er een zeer breed scala aan talentvolle kunstenaars die in dit project betrokken kunnen worden.

Er kan een connectie gelegd worden met een multimedia (game development) opleiding om studenten te koppelen aan de deelnemende kunstenaars.

Om dat er zeer veel mogelijkheden zijn met dit concept kan het zo klein of groot gehouden als dat tijd en/of geld het toelaten.

financieel

Zoals gezegd is het financiele gedeelte datgene wat mede bepaald wat er gemaakt kan worden.

Maar wij geloven dat als dit project op de juiste manier gepromoot wordt, doormiddel van bijvoorbeeld een tweede oproep van DTRH naar kunstenaars en developers, het een hoog anticipatie gehalte heeft.  Wij weten vanuit onze omgeving dat deelname aan bijzondere projecten een hoop talentvolle mensen bij elkaar kan brengen. 

Dit kan er zorg voor dragen dat met het gestelde budget vrij veel voor elkaar gekregen kan worden. Vooral ook omdat veel van het project digitaal tot stand te brengen is.

Gewoon wat mogelijkheden

  • een smurfendorp middenin de camping

  • een augmented reality band die in het bos speelt

  • een abstract object wat door het toilet gebouw gaat

  • een augmented reality speurtocht

  • emoticons/teksten boven iemands hoofd

  • aanbiedingen boven horeca tentjes

  • programma teksten boven tenten

  • ingesproken film berichten voor andere mensen

  • bezoekers bouwen zelf een realtime object voor een AR

  • telefoon oplaadpunt als startpunt

  • telefoon oplaadpunt kan creatief interactief AR gebaseerd zijn

  • ontwerpers en kunstenaars maken objecten/figuren voor Augmented reality omgeving

  • DTRH app die totaal geintegreerd is met AR

  • intern netwerk voor communicatie tijdens festival

  • bezoekers kunnen interactief bouwen zoals bijv. second life en minecraft

  • bezoeker eigen festival “avatar”

  • bezoekers kunnen thuis al meebouwen

  • een realtime lange eettafel waarbij je met AR de dinertafel van Alice in wonderland ziet

Wij zagen tijdens ons onderzoek dat Mysteryland in 2010 iets geprobeerd heeft met augmented reality. Maar wij konden niets vinden over het resultaat.

Echter wij benaderen het concept juist NIET vanuit vanuit de zeer praktische kant zoals zij dat volgens de informatie hebben gedaan.

Wij hopen ook dat onze oprechtheid en authenticiteit zichtbaar is, wij hebben dit concept zelf bedacht en kwamen pas later achter de poging van Mysteryland.

“Er was eens…”

Wij denken dat project “Er was eens…” de potentie heeft om door de jaren heen zichzelf te ontwikkelen en zo mee te kunnen groeien met het festival, alsware als een levend organisme wat de legacy’s van de vorige bezoekers met zich mee draagt.